14.8.11

trädgårdsgym

-Ta hit en grävmaskin och få bort dem vips bara, sa en välmenande förbipasserare när han såg mig jobba med min tredje rotknöl.

-No way, det här är mitt gym och min avreageringsplats.

Vår tjocka och vilda hagtornshäck grävdes bort när vi började bygga ut huset. I det skedet tänkte vi att vi kanske planterar om häcken efter bygget och bad grävmaskinsföraren ställa rötterna någonstans. Nu, två år senare, är vi övertygade om att vi inte vill ha en hagtornshäck. Men plantorna verkar vara av annan åsikt, de växer och frodas och har rotat sig ordentligt. Det tar ungefär två timmar för mig att hugga mig runt en knöl och få bort den. Marken är stenhård och rötterna tjocka.


Min vana trogen radar jag upp knölarna vid promenadstråket tillsammans med var så god-skylten. Om de inte far i väg av sig själv så åker de till avfallsstationen.

Fyra har jag fått bort nu. Där är nog en 15 stycken kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar